
Zo! Na jullie geupdate te hebben over een rollercoaster van een eerste schooljaar, de helft van mijn medestudenten weg zijn en ik nu in een nieuwe klas zit, ben ik eindelijk hier.
In mijn zomervakantie ben ik met een vriendin van mij naar Boedapest geweest (zie foto hierboven, haha) en ben ik even tot rust gekomen van het hectische schooljaar. In September hadden we weer een introductieweek, en ik heb hierbij geholpen om de nieuwe eerstejaars studenten te ontvangen en ze rond te leiden op de campus als tweedejaars. Dit vond ik erg leuk om te doen.
Verder heb ik toen mijn nieuwe klas leren kennen, 2A. Jammer genoeg zie ik ze niet zo vaak, want ik ben nog maar 2 dagen per week op HvA aanwezig; Maandag en Vrijdag. Dinsdag en Woensdag heb ik stage, en Donderdag heb ik 'vrij'.
De vakken die dit jaar op ons afkomen zijn:
- Reading Literature in Contexts: Literatuur, net als vorig jaar. Alleen het verschil nu is dat je ook meer theoretische kennis moet hebben over de literaire periode waarin de stukken zijn geschreven. Als je dat weet, weet je in welke context en gedachtegoed het stuk is geschreven. Vandaar; literature in CONTEXTS. ;)
- Theories of Language Learning (TOLL): Hierbij leer je allerlei theorie en informatie over hoe leerlingen een (tweede) taal leren en wat voor strategieëen er achter talen leren zitten.
- Beroepsopdracht 3 en 4: Weer beroepsopdracht, maar nu gaan we de verdieping in. We leren nu over lessen zelf en je gaat verslagen schrijven over hoe je bijvoorbeeld effectief vragen kunt stellen in een les. Op basis van de les waarin je voorbereide vragen stelt, maak je een verslag met theorie. De andere 3 verslagen moeten nog komen, want ik ben nog maar 2 maanden bezig.
- Research Writing (RW): Gaat verder op de Argumentative Speaking and Writing (ASW) van jaar 1. Je gaat een onderzoek doen over 1 onderwerp (anxiety, resits of tracking) op je stageschool, onder de studenten/leerlingen op de school. Vervolgens verzamel je deze data en haalt er conclusies uit, refereert naar bronnen, citeert quotes en theorie. Dit is een officieel onderzoeksartikel/verslag. Dit moet ook in academische taal.
- Werkplekleren 2 (WPL 2): Dit is stage jaar 2, waarbij je zoveel mogelijk les gaat geven en het vak is ook aangesloten op BO3/4. Je zal regelmatig vanuit HvA opdrachten krijgen die je op je stage uit moet voeren.
- Linguistics and Language Teaching (LLT): Dit gaat weer verder op Taalwetenschappen (oftewel linguistics) van vorig jaar, alleen nu wordt er een verband gelegd tussen hoe taalwetenschappen verbonden zijn met les geven in een taal. We zullen dus waarschijnlijk leren hoe we taalwetenschappen in onze lessen kunnen verwerken, bijvoorbeeld bij spreekopdrachten.
- English Speaking World (ESW): Dit gaat over de Engelse geschiedenis; niet alleen over Groot-Brittanië, maar ook over alle andere Engelssprekende landen. Hierbij gaan we ook naar Engeland toe en bezoeken we universiteiten in bijv. Manchester.
- Communicative Systems Teaching (CST): Communicatieve systemen zijn systemen die mensen gebruiken/in zich hebben om te communiceren met elkaar - het maakt niet uit welke taal dit is. We gaan dus leren welke systemen dit zijn en hoe we gebruik kunnen maken van deze systemen en erop inspelen met het geven van onze lessen. Dit zal resulteren in het kunnen geven van effectieve, productieve lessen waarin de leerling het gevoel zal krijgen dat het ook daadwerkelijk iets geleerd heeft.
Kortom; het gaat een leuk en druk jaar weer worden. In tegenstelling tot vorig jaar hoop ik vaker mijn 'blog' te kunnen updaten met mijn ervaringen en foto's van dit schooljaar. Ik spreek jullie later weer en hoop dat jullie de volgende keer ook lezen.
Bye bye~
Reactie plaatsen
Reacties